کیست تخمدان

درمان کیست تخمدان

کیست تخمدان یکی از شایع ترین بیماری های زنان است که ابتلا به آن اتفاق نادری نیست . ممکن است با احساس درد و ناراحتی به متخصص زنان مراجعه نمایید و متوجه شوید که کیست تخمدان دارید .

مطلب ارائه شده توسط دکتر مریم کرمعلی، فلوشیپ اختلالات کف لگن، جراح و متخصص زنان و زایمان در تهران  را مطالعه نمایید .

کیست ها در حقیقت کیسه هایی پر از مایعات هستند که در داخل تخمدان و یا سطح آن تشکیل می شوند. تخمدان ها در دو طرف رحم قرار دارند و با نگهداری تخمک ها سیکل قاعدگی را تنظیم می کنند . در صورتی که هریک از دستگاه های این ناحیه به درستی عمل نکنند شاهد اختلالات قاعدگی خواهیم بود.

علائم کیست تخمدان

اغلب کیست ها بدون درد  هستند و علائم دردناکی به همراه ندارند، بیشتر کیست ها نیز بعد از مدتی خود به خود از بین میروند .امادر صورتی که کیست ها مزمن شوند و یا در تخمدان باز شوند (ترکیدن کیست ) می تواند عوارض جدی در پی داشته باشد .

اما توجه به علائم وجود کیست تخمدان می تواند از عوارض آن جلوگیری نماید ، زیرا درمان بعد از تشخیص به هنگام این بیماری ساده تر خواهد بود .

به طور کلی علائم اصلی ابتلا به کیست تخمدان شامل موارد زیر خواهد بود:

• بالا رفتن غیر طبیعی وزن
  • خونریزی غیر طبیعی از واژن
  • دردناک شدن سینه ها
  • قاعدگی های دردناک
  • انسداد مثانه یا روده

خونریزی غیر طبیعی

دیدن لک در بین دو سیکل قاعدگی غیر طبیعی بوده و می تواند علامت هشدار باشد. البته لکه بینی بین قاعدگی به مقدار و دفعات کم جای نگرانی ندارد اما اگر این اتفاق مکرر دیده شود ، باید به وجود کیست در تخمدان شک کرد.

احساس درد در رابطه جنسی

مقاربت دردناک

احساس درد در زمان مقاربت می تواند نشانه بیماری های بسیاری باشد، اما معمولا وجود التهاب، عفونت و کیست تخمدان باعث ایجاد درد در زمان نزدیکی می شود.

تغییرات دفع ادرار

معمولا عدم کنترل ادرار و یا عدم تخلیه صحیح مثانه با وجود احساس ادرار ، می تواند علائمی از وجود کیست تخمدان باشد . سوزش بعد از ادرار نیز بیانگر اختلالاتی در کف لگن می باشد که باید بعد از بروز آن ها به متخصص زنان مراجعه نمایید.

حالت تهوع

زمانی که تعادل هورمونی بدن بهم ریخته باشد  و یا دچار مشکلاتی گردد ، می تواند منجر به تولید کیست تخمدان شود . مشکلات هورمونی بسیاری از بیماری ها را ایجاد می نماید و اغلب با احساس تهوع و استفراغ بروز می نماید .

متورم بودن شکم

بزرگ شدن نا گهانی شکم و احساس تورم در آن نیز جزو بیماری هایی است که دلایل بسیاری خواهد داشت . اما نادیده گرفتن این عارضه در صورتی که همراه با درد باشد اشتباه است.اگر به صورت مزمن تورم شکمی دارید و این تورم با درد همراه است حتما به متخصص مراجعه نمایید.

کمر درد شدید

احساس درد و گرفتگی در ناحیه پایین کمر که نزدیک به لگن می باشد ،دلیل بر وجود مشکلاتی در ناحیه کف لگن است . یکی از عوارض کیست تخمدان درد کمر و لگن می باشد .

درد لگن

درد های لگنی مزمن و غیر قابل تحمل نیز از عوارض تخمدان پلی کیستیک می باشد . اگر درد های لگنی خارج از سیکل قاعدگی رخ می دهند باید دقت داشته باشید که احتمال بروز کیست تخمدان وجود دارد .

نکته ای که در رابطه با کیست تخمدان ها وجود دارد ، این است که علائم نامبرده بیانگر ابتلای صد در صد افراد به کیست تخمدان نمی باشد و برای تشخیص دقیق این بیماری نیاز به مراجعه به متخصص زنان و فلوشیپ اختلالات لگن می باشد .. با انجام سونوگرافی و سایر آزمایشات لازم در این خصوص می توان نوع کیست و میزان آن را تعیین نمود.

دکتر مریم کرمعلی، فلوشیپ اختلالات کف لگن، جراح و متخصص زنان و زایمان در تهران می باشند. ایشان با بهره گیری از دانش روز دنیا و بکارگیری مجهزترین تکنولوژی آماده ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به شما عزیزان می باشد. شما عزیزان می توانید به منظور برقراری ارتباط با ایشان از طریق زیر اقدام نمایید: شماره تماس: ۰۲۱۸۸۱۹۷۰۱۳ آدرس صفحه اینستاگرام دکتر مریم کرمعلی

روش های درمان کیست تخمدان

بعد از تشخیص ابتلا به کیست تخمدان و تعیین خوش خیم و یا بدخیم بودن آن، نیاز به آغاز مراحل درمان دارید .

مهم ترین درمان برای این بیماری تغییر سبک زندگی می باشد که شامل رعایت موارد زیر است:

• نوشیدن آب تصفیه شده به مقدار کافی
  • افزایش میزان فعالیت و ورزش
  • کم کردن استرس های روحی
  • دوری جستن از مواد شیمیایی

همچنین برای درمان کیست تخمدان نیاز به درمان هایی دارویی دارید که متخصص زنان برایتان تجویز می نماید. در برخی موارد که کیست ها بسیار بزرگ و غیر قابل درمان هستند نیاز به جراحی خواهد بود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

Call Now Buttonتماس سریع با پزشک