مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

فیزیوتراپی کف لگن

فیزیوتراپی کف لگن در مواردی نیاز است که فرد دچار تضعیف در عضلات کف لگن شده است. تضعیف این عضلات باعث می شود که اجزای کف لگن حمایت گذشته را از دست داده و از موقعیت خود خارج شوند. در این مقاله قصد داریم اطلاعات کاملی در این زمینه ارائه دهیم. همراه ما باشید.

فیزیوتراپی کف لگن چیست

فیزیوتراپی کف لگن چیست؟

بهتر است بدانیم بیماری هایی مانند افتادگی رحم و مثانه از شل شدن و یا ضعیف شدن عضلات کف لگن بروز می نمایند. امروزه به کمک روش هایی برای تقویت عضلات این ناحیه می توان به بازتوانی و ایجاد مقاومت در عضله های ناحیه کف لگن کمک کرد. یکی از این تکنیک ها فیزیوتراپی کف لگن است که نوعی تمرینات فیزیکی است که برای تقویت عضلات کف لگن و بهبود کارایی آن با استفاده از حرکات مختلف، انجام می‌شود. این فیزیوتراپی کمک می‌کند که افرادی که دچار بی اختیاری ادرار، بی اختیاری مدفوع ، افتادگی رحم و مثانه هستند به خوبی درمان شوند و یا اینکه روال درمانی‌شان دچار سرعت بالاتری گردد. این نوع تمرینات به طور خاص برای کسانی مناسب است که دچار مشکلاتی مانند سستی عضلات کف لگن، درد و فشار در ناحیه کف لگن هستند.

فیزیوتراپی کف لگن شامل تمرینات مختلفی مانند انقباض و رها کردن عضلات کف لگن، تمرینات تنفسی، تمرینات کار با توپ و همچنین درمان بی اختیاری ادرار با ورزش می‌باشد. تمامی این موارد کمک می کند که بافت های آسیب دیده و ضعیف شده به خوبی تقویت شوند و بعد از مدت کوتاهی مقاومت قبلی خود را بازیابند.با انجام منظم تمرینات فیزیوتراپی کف لگن، عضلات کف لگن قوی تر شده و کارایی آن بهبود پیدا می‌کند که می‌تواند به کاهش درد و سفت شدن بافت‌های نرم کمک کند. بعد از پایان دوره های فیزیوتراپی شاهد بهبودی بیماری های ایجاد شده خواهید بود و کنترل بهتری روی ادرار و یا رحم خود خواهید داشت.

فیزیوتراپی کف لگن چگونه انجام می شود؟


فیزیوتراپی کف لگن مانند سایر فیزیوتراپی ها شامل یک درمان غیر تهاجمی و موثر برای بهبود سلامت و عملکرد عضله لگنی است. این نوع درمان در حقیقت با ایجاد انقباض در بخش های مختلف لگن و شکم کمک می کند تا بافت عضلانی بیشتری تشکیل و یا عضلات تقویت شوند. فیزیوتراپی کف لگن نه تنها یک روش بلکه ممکن است تلفیقی از تکنیک ها مانند تمرینات کگل، بیوفیدبک، تحریک الکتریکی، فرکانس رادیویی، درمان دستی و آموزش باشد. در این صورت با توجه به شرایط بیمار و شدت بیماری شان تصمیم گیری دقیقی برای درمان عارضه ایجاد شده گرفته خواهد شد. در واقع فیزیوتراپی کف لگن در افراد مختلف دارای برنامه ریزی های متفاوتی خواهد بود.

فیزیوتراپی کف لگن در چه مواردی کاربرد دارد؟

فیزیوتراپی کف لگن برای درمان مشکلات شایع در زنان کاربرد های متفاوتی دارد. این روش درمان کمک می کند تا بی اختیاری ادرار به خوبی درمان شود و در شرایطی که فرد نیاز به تقویت عضلات برای کنترل ادرار دارد گزینه بسیار مناسبی است . همچنین از فیزیوتراپی لگن برای درمان یبوست و درد های لگنی نیز کمک گرفته می شود. این تکنیک می تواند افتادگی های لگن و احشای آن را از بین برده و کمک کند تا زنان آسیب های ناشی از بارداری و زایمان را به خوبی برطرف نمایند. از فیزیوتراپی کف لگن در خانم هایی که ترس از رابطه جنسی و یا رابطه جنسی دردناک دارند نیز کاربرد داشته و کمک می کند تا مشکلات جنسی ایجاد شده در اثر اختلالات کف لگن به خوبی برطرف شود.

فیزیوتراپی کف لگن در موارد دیگری مانند بی اختیاری ادرار در حین فعالیت، یا احساس وزن در پرینه، یا هر گونه بیماری مربوط به ناحیه لگنی کاربرد دارد . در این خصوص بهتر است که قبل از هر اقدام نسبت به آسیب هایی که از آن رنج می برید با فلوشیپ کف لگن مشورت کنید تا ایشان برنامه ریزی دقیقی برای درمان عارضه های ایجاد شده برای شما در نظر بگیرد.

00:04
truncate dir-rtl

تقویت عضلات کف لگن

کلیاتی درباره فیزیوتراپی کف لگن

همانطور که پیش‌تراشاره کردیم عضلات کف لگن می‌تواند به دلایل مختلف و متفاوتی بیش از اندازه سفت و دردناک شد. در برخی از مواقع ممکن است تصور کنیم تنها علت آن افزایش سن است که این مورد درست نیست و این عارضه به دلایل مختلفی می‌تواند بروز پیدا کند. شاید علت و یا آنکه این عارضه در چه افرادی بروز پیدا می‌کند برایتان مسئله ساز شود. بهتر است بدانیم این مشکل می‌تواند در دوران بارداری و زایمان آغاز شود. همچنین ممکن است شاهد این عارضه در ورزشکاران جوان باشیم.

بهتر است بدانیم انجام فیزیوتراپی می‌تواند مزایای بسیاری را به همراه داشته باشد و باعث شود جزو درمان‌های مفید به شمار رود. به طور کلی این روش درمانی محبوب برای موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • برای رها سازی و تقویت عضلات کف لگن
  • افتادگی‌ها
  • رضایت از رابطه جنسی
  • علائم مثانه و روده
  • آماده سازی برای زایمان و ریکاوری پس از زایمان
  • توانبخشی قبل و بعد از عمل جراحی
  • ثبات عضلات مرکزی بدن و مشکلات مربوط به کمر

روش های فیزیوتراپی لگن


همانطور که می‌دانیم فیزیوتراپی با روش‌های مختلفی قابل انجام است. در این میان ممکن است روش‌های انجام آن برایمان سوالات بسیاری مطرح کند. بهتر است بدانیم انجام روش فیزیوتراپی بر اساس وضعیت بیمار تجویز می‌گردد و ممکن است هر فرد روش متفاوت درمانی را تجربه کند. به طور کلی روش‌های فیزیوتراپی کف لگن شامل:

فیزیوتراپی با تحریک الکتریکی

 همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم روش انجام فیزیوتراپی در هر فرد بر اساس وضعیت جسمانی متفاوت است و افراد بر اساس مشکلاتی که دارند درمان متفاوتی را دریافت می‌کنند. در نتیجه ممکن است سوال برایتان مطرح شود که فیزیوتراپی با استفاده از دستگاه الکتریکی برای چه افرادی تجویز می‌شود. می‌توان گفت زمانی این روش تجویز می‌شود که فرد دچار مشکل در ساختار کمر داشته باشد. در این زمان است که دستگاه الکتریکی گزینه مناسبی برای آن شخص به شمار می‌رود. در این روش فرد به مدت زمان 15 دقیقه از دستگاه لیزر استفاده کرده و سپس آن دستگاه را با استفاده از پد‌هایی به بیمار متصل می‌کنند.

زمانی که پزشک برای فرد اقدام به تجویز فیزیوتراپی با تحریک الکتریکی می‌کند ممکن است این نگرانی ایجاد شود که عوارض بسیاری فرد را تهدید می‌کند. درباره این بحث می‌توان بیان کرده که میزان ولتاژ این دستگاه بسیار پایین بوده و هیچ خطر جانبی فرد را تهدید نمی‌کند.

حرکات اصلاحی

این روش درمان همانطور که از نامش پیداست  فرد بر اساس انجام حرکات اصلاحی درمان می‌گردد. به بیانی دیگر پزشک بعد از بررسی وضعیت یک‌سری حرکات اصلاحی را به فرد آموزش می‌دهد که این حرکات می‌تواند کمک کننده مفیدی برای بازگشت ساختار صحیح بدن باشد.

به طور کلی توجه داشته باشید که هر کدام از روش‌های درمانی بعد از تجویز  پزشک می‌‎تواند موثیر و مفید واقع گردد. نکته دیگر که باید توجه داشته باشید آن است که با انجام ندادن درمان ممکن است شدت آن افزایش پیدا کرده و عوارض جدی‌تری فرد را تهدید کند

نتیجه گیری

فیزیوتراپی کف لگن روشی است که برای زنان و مردانی که از افتادگی و یا آسیب در نواحی کف لگن رنج می برند مناسب است. انواع بیماری های ناحیه کف لگن شامل بی اختیاری ادرار و مدفوع ، افتادگی مثانه و یا رحم در زنان ، احساس درد لگنی و یا گرفتگی های لگنی است. در این مقاله تمام موارد مورد نیاز را مورد بررسی قرار دادیم/

برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

1 دیدگاه
  1. سارا

    سلام و عرض ادب
    من ۳۴ سالمه و بعد از زایمان دچار بیرون زدگی رحم شدم یک بار هم از شما مشاوره گرفتم و به متخصص لگن مراجعه کردم که گفتند شدید نیست و فیزیوتراپی بیوفیدبک تجویز کردند که انجام دادم و بسیار نتیجه گرفتم اما بعد از گذشت یک سال مجدد حس می کنم بیرون زدگی دارم و برگشته به حالت قبل. آیا لیزر جواب میده یا باید جراحی انجام بدم.

    پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع با پزشک