دکتر مریم کرمعلی / اختلالات کف لگن / تشخیص و درمان چسبندگی رحم
مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

تشخیص و درمان چسبندگی رحم

تشخیص و درمان چسبندگی رحم

امروز مطلبی در رابطه با تشخیص و درمان چسبندگی رحم از دکتر مریم کرمعلی متخصص زنان و زایمان ارائه خواهیم نمود . 

با توجه به انواع بیماریهای زنان و زایمان یکی از مهم ترین مسائل و مشکلاتی که در خانم ها پدید می آید ، بیماری چسبندگی رحم است ، که می تواند عوارض بسیار خطرناکی در پی داشته باشد . تشخیص و درمان چسبندگی رحم توسط متخصص زنان انجام خواهد شد اما با توجه به اهمیت این مساله روش های ابتلا به این بیماری و البته موارد جلوگیری از ابتلا از آن را به خوبی باید بشناسید . به کمک مطلب ارائه شده می توانید روش های پیشگیری و درمان این بیماری را به خوبی بشناسید . 

 چسبندگی رحم

بسیاری از خانم ها پس از زایمان های مکرر یا سقط دچار بیماری های زنانه می شوند که از شایع ترین آنها چسبندگی رحم می باشد که می تواند باعث نازایی در بانوان شود. به همین دلیل تشخیص و درمان چسبندگی رحم بسیار اهمیت دارد. بنابراین در این مقاله قصد داریم به بررسی روش های درمان چسبندگی رحم بپردازیم در صورت تمایل با ما همراه باشید.

چسبندگی رحم چیست؟

چسبندگی رحم شایع ترین بیماری های زنان می باشد که به دلایل متعددی ایجاد می شود. همانطور که می دانید  دیواره داخلی رحم یا آندومتر وظیفه دارد تا فضایی کافی برای نگه داری تخمک ایجاد نماید ولی در صورتی که این اتفاق نیفتد چسبندگی رحم در دیواره های داخلی رحم به وجود می آید. از دلایل اصلی ایجاد چسبندگی رحم زایمان های مکرر، سقط های فراموش شده و کورتاژهای خشن می باشد. تشخیص چسبندگی رحم توسط متخصص زنان و زایمان فلوشیپ کف لگن انجام می شود . همچنین می توانید به بهترین جراح زیبایی زنان و یا اینکه  بهترین جراح بی اختیاری ادرار در تهران  مراجعه نمایید چرا که این جراحان علاوه بر جراحی های زیبایی ، شیوه های نوین درمانی را نیز مد نظر قرار می دهند . 

علائم چسبندگی رحم

در حالت کلی چسبندگی رحم هیچ علامت خاصی ندارد ولی گاهی اوقات علائم زیر می توانند از نشانه های چسبندگی رحم باشند:

  • تجربه قاعدگی های دردناک
  • خونریزی های بسیار کم در قاعدگی یا قطع شدن کامل قاعدگی
  • سقط های مکرر
  • نازایی

در صورتی که به هرکدام از موارد بالا دچار شده اید بهتر است هر چه سریع تر به متخصص زنان مراجعه نمایید.

دکتر مریم کرمعلی، فلوشیپ اختلالات کف لگن، جراح و متخصص زنان و زایمان در تهران می باشند. ایشان با بهره گیری از دانش روز دنیا و بکارگیری مجهزترین تکنولوژی آماده ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به شما عزیزان می باشد. شما عزیزان می توانید به منظور برقراری ارتباط با ایشان از طریق زیر اقدام نمایید: شماره تماس: ۰۲۱۸۸۱۹۷۰۱۳ آدرس صفحه اینستاگرام دکتر مریم کرمعلی

تشخیص چسبندگی های رحم

چسبندگی رحم از طریق روش های زیر قابل تشخیص می باشد:

  • استفاده از اشعه ایکس با کنتراست از رحم: در این روش ابتدا کنتراست به داخل رحم تزریق می شود و پس از آن با استفاده از اشعه ایکس تصویری به دست می آید که می تواند بافت های غیر منظم و چسبیده رحم را نمایش دهد. لازم به ذکر است که این عکس باید در روزهای 5 تا 9 قاعدگی تهیه شود.
  • استفاده از آندوسکوپی رحم: از بهترین روش ها در تشخیص چسبندگی رحم، آندوسکوپی رحم می باشد که در این روش از یک میله فلزی که دارای یک دوربین است به منظور مشاهده مجرای واژینال و رحم استفاده می شود.

درمان چسبندگی رحم

مهمترین لایه رحم برای لایه گزینی و شروع بارداری، لایه داخلی رحم یا آندومتر می باشد و هر مشکلی که در این لایه به وجود آید می تواند موجب بروز نازایی شود. لایه میانی رحم هم برای نگه داری بارداری می باشد که در صورت بروز مشکل در این لایه می تواند موجب پارگی رحم شود.

در حال حاضر چسبندگی های داخل رحمی با هیستروسکوپی قابل درمان هستند. هیستروسکوپی نوعی عمل جراحی می باشد که توسط ابزاری به نام هیستروسکوپ انجام می شود که این دستگاه دارای لنزهای بسیار ظریفی می باشد.

چسبندگی های رحم را با استفاده از این روش به راحتی می توان باز کرد و اگر فضای کافی که در آندومتر ایجاد می شود کافی باشد شانس بارداری افزایش می یابد ولی احتمال خطرات سه ماهه  سوم که شامل اختلالات و چسبندگی های جفت می باشد، در این موارد بیشتر می شود.

همانطور که بیان شد

چسبندگی رحم از عوامل اصلی نازایی می باشد به همین دلیل درمان چسبندگی رحم بسیار حائز اهمیت می باشد. در بسیاری از موارد درمان چسبندگی رحم می تواند منجر به درمان نازایی نیز شود. ز این رو توصیه می شود که در صورت مشاهده علائم اصلی آن حتما به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید .

 

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع با پزشک