دکتر مریم کرمعلی / اختلالات کف لگن / جراحی هیستروکتومی یا برداشتن رحم
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

جراحی هیستروکتومی یا برداشتن رحم

 

برداشتن رحم یا هیستروکتومی به چه دلایلی انجام می شود؟

روند انجام عمل برداشتن رحم (هیستروکتومی) چگونه است؟

چه زنانی برای برداشتن رحم ( هیستروکتومی) اقدام می کنند؟

آیا برداشتن رحم (هیستروکتومی ) بر روی رابطه جنسی زنان و مردان تاثیر گذار است؟

بعد از برداشتن رحم (هیستروکتومی) چه مراقبت هایی باید انجام داد؟

 

مطلب ارائه شده توسط دکتر مریم کرمعلی متخصص زنان و زایمان، فلوشیپ اختلالات کف لگن  و فلوشیپ کف لگن  پرداختی خواهیم داشت به مهم ترین جراحی ای که سالانه از سوی آمار قابل توجهی از زنان در سراسر دنیا انجام می شود؛ یعنی عمل جراحی برداشتن رحم یا هیستروکتومی.

 

 

روند انجام برداشتن رحم ( هیستروکتومی) چگونه انجام می شود؟

 

برای برداشتن رحم در این روش برشی به طول ده سانتی متر در زیر شکم ایجاد می شود و رحم خارج می گردد.  در انتها بخیه هایی در این نواحی ایجاد می شود. تا روند بهبودی تکمیل گردد.

 

برداشتن رحم یا هیستروکتومی به چه دلایلی انجام می شود؟

 

  1. آندومتریوز:

 

یکی از مهم ترین دلایلی که منجر به عمل جراحی هیستروکتومی می شود رشد بافت داخلی رحم است. در واقع آندومتریوز یکی از بیماری های شایع زنانه است که در طی این سال ها رشد و گسترش زیادی داشته است. در اثر این بیماری بافت داخلی رحم که آندومتر نامیده می شود در خارج از محل اصلی رشد و پیشروی می کند. همین موضوع عاملی بر بروز مشکلات عدیده ای می گردد.  مثل سقط جنین، خونریزی، درد های لگنی و غیره.

 

برای درمان بیماری آندومتریوز بسته به اینکه در کدام مرحله از بیماری هستند روش های مختلف درمانی  توسط  متخصص فلوشیپ کف لگن بکار گرفته می شود. در شرایطی که این بیماری بسیار رشد داشته باشد و وضعیت وخیمی را برای بیمار ایجاد کند پزشکان بالاجبار باید طی عمل جراحی هیستروکتومی همه رحم را تخلیه کنند.

 

  1. فیبروم های رحمی بد خیم

 

از دیگر عللی که باعث می شود زنان برای برداشتن رحم اقدام کنند ایجاد فیبروم های رحمی بدخیم در داخل رحم است. در واقع فیبروم ها از انواع مختلفی از کیست ها و غده هایی هستند که در داخل رحم شکل می گیرند. در اکثر موارد فیبروم های رحمی خوش خیم بوده و مشکلی جدی را برای زنان ایجاد نمی کنند. ولی گاها فیبروم ها بدخیم بوده و در صورتی که رحم برداشته نشود مشکلات جدی را برای زنان ایجاد می کنند.

فیبروم های رحمی اگر خوش خیم باشند صرفا فیبروم ها برداشته می شوند. ولی در صورتی که بدخیم باشند به جهت بازگشت این غده ها در سطح رحم بالاجبار باید به طور کلی رحم را برداشت تا مشکل برطرف گردد.

 

  1. افتادگی رحم

 

از مهم ترین مشکلاتی که زنان مخصوصا بعد از سن یائسگی با آن در گیر هستند بیرون افتادگی رحم یا افتادگی رحم است. درواقع این عارضه در موارد زیادی در زنان مشاهده شده است. همین موضوع سبب می شود که تحت جراحی هیستروکتومی قرار بگیرند. از جهتی نیز زنان مسن و یائسه که برای بارداری اقدام نخواهند کرد این عمل مشکلی برای آنان ایجاد نمی کند.

 

  1. سرطان رحم

  2. سرطان گردنه رحم

 

هرنوع سرطانی که مربوط به نواحی رحمی باشد در صورتی که پیشرفت زیادی داشته باشد باید رحم را تخلیه کرد تا درمان انجام پذیرد.

 

  1. سرطان روده

 

در واقع در مواقعی که در روده ها غده های سرطانی ایجاد شود چون روده از اعضای نزدیک به رحم است گاها می تواند این مناطق را نیز درگیر و آلوده به تومورهای سرطانی ککند. در این مواقع پزشکان برای پیشگیری از این عارضه رحم رابر می دارند.

 

*زنانی که به هرکدام از مشکلات فوق مبتلا باشند در صورتی که دیگر راه های درمانی برای آنان پاسخ نداده باشد می توانند از روش جراحی برداشتن رحم استفاده کنند.

 

آیا برداشتن رحم (هیستروکتومی ) بر روی رابطه جنسی زنان و مردان تاثیر گذار است؟

 

در مواردی که تخمدان ها در کنار رحم نیز تخلیه شود موجب بروز مشکلاتی در ناحیه واژینال می گردد. درواقع ترشح هورمون زنانه در تخمدان ها شکل می گیرد . زمانی که تخمدان ها برداشته می شود ترشح هورمون کاهش می یابد و این خود عاملی بر خشکی واژن می گردد.

در حالت کلی در رابطه جنسی و نیز میل جنسی تاثیر چندانی ندارد  ولی گاها در موارد اندکی مشاهده شده است تاثیرات جزئی برجای گذاشته است. این نکته را نیز در نظر داشته باشید انواع راه های دیگری وجود دارد برای اینکه این عارضه ها نیز از بین بروند.

 

 

بعد از برداشتن رحم (هیستروکتومی) چه مراقبت هایی باید انجام داد؟

 

هورمون درمانی از انواع اقداماتی است که به عنوان مراقبت از بدن و نیز حفظ کیفیت آلت جنسی زنانه باید انجام شود. در نتیجه ی هیستروکتومی برای آنکه ترشح هورمون های زنانه کاهش یافته است به همین جهت هورمون درمانی انجام می دهند تا وضعیت جسمی زنان با مشکلات زیادی مواجه نشود. از جمله ی این مشکلات مثل خشکی واژن و یا دیگر مشکلات احتمالی. هورمون درمانی کمک می کند هورمون های زنانه جبران شود و مشکلات واژینال برطرف شود.

از دیگر اقدامات مصرف انواع ویتامین هاست از جمله کلسیم و ویتامین D است که می تواند از پوکی استخوان جلوگیری کند.

 

 

 

نتیجه گیری

 

در انتها امیدواریم که تمامی مطالب ارائه شده بتواند یاری دهنده شما باشد در جهت اینکه اگر به هر دلیلی قصد انجام جراحی هیستروکتومی را دارید بهترین تصمیم را اتخاذ کنید. مهم ترین نکته ای که باید مورد توجه قرار دهید این است که برای انجام این عمل جراحی از بهترین پزشکان متخصص این حوزه کمک بگیرید تا کمترین آسیبی به شما وارد نشود. باید همواره این موضوع را در نظر داشته باشید که پزشکانی که برای انجام انواع خدمات پزشکی اقدام می کنند باید در زمینه فعالیت خود نهایت توانمندی و مهارت را داشته باشند.

 

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع با پزشک