دکتر مریم کرمعلی / بی اختیاری ادرار / تست نوار مثانه چگونه انجام می شود؟
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

تست نوار مثانه چگونه انجام می شود؟

نحوه انجام تست نوار مثانه بدین صورت است که بیمار در وضعیت درازکش قرار می‌گیرد و یک کاتتر ادراری نازک از طریق مجرای ادرار به مثانه وارد می‌شود. این کاتتر که یک لوله نازک است و برای تخلیه ادرار از مثانه استفاده می‌شود.پس از جایگذاری کاتتر، پزشک یک لوله نازک دیگر را از طریق کاتتر به مثانه وارد می‌کند. این لوله به یک دستگاه فشارسنج متصل است که فشار داخل مثانه را نظارت می‌کند و اطلاعات لازم به پزشک ارائه می‌دهد. در طول اجرای آزمایش، بیمار ادرار می‌کند و پزشک در طول این فرآیند فشار داخل مثانه و حالب را اندازه‌گیری می‌نماید. این اطلاعات می‌تواند به پزشک کمک کند تا مشکلات مثانه را تشخیص دهد.پس از اتمام آزمایش، کاتتر از مثانه خارج می‌شود. در این مقاله در مورد نحوه انجام تست نوار مثانه صخبت خواهیم کرد تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تست نوار مثانه در واقع یک روش ارزیابی برای علت و شدت بی اختیاری ادرار است. “نحوه انجام تست نوار مثانه” که توسط جراح و متخصص زنان تجویز می‌شود، از قبل به صورت کامل برای بیمار توضیح داده می‌شود. این تست کمک می‌کند که پزشک درک بهتر و دقیق‌تری نسبت به عارضه بی اختیاری ادرار داشته باشد و نسبت به درمان اقدامات موثر تری مد نظر قرار گیرد. این تست باید در محیط‌های آزمایشی بهداشتی و توسط متخصص انجام شود که بتوان حین انجام آزمایش ملاحظات مورد نیاز را نیز عملی نمود .

در جواب اینکه نوار مثانه چگونه انجام می‌شود، باید گفت نحوه انجام تست نوار مثانه کامل به این صورت است که ابتدا به بیمار توصیه می‌شود از دو ساعت قبل از انجام تست، مایعات فراوان مصرف کند تا احساس ادرار داشته باشد.

مرحله اول اوروفلومتری است که از بیمار خواسته شده تا در دستگاه اوروفلومتری ادرار کند. در این مرحله حجم ادرار دفع شده، سرعت جریان ادرار و مدت زمان دفع کامل ادرار بررسی می‌شود.

مرحله دوم سیستومتری است که در آن با استفاده از سوند نلاتون بسیار باریک ادرار باقیمانده در مثانه تخلیه شده و اندازه گیری می‌شود. سپس یک کاتتر باریک از طریق مجرا وارد مثانه شده و یک کاتتر باریک دیگر وارد مقعد می‌شود. در انتهای این کاتترها سنسور وجود دارد تا فشار مثانه و همزمان روده اندازه گیری شود. سپس با سرم نرمال سالین گرم تدریجا و به آهستگی مثانه پر می‌شود. در طی پر شدن از بیمار راجع به حس پر شدن مثانه سوال می‌شود و از وی  درخواست شده در فواصل منظمی سرفه کند.

در مرحله سیستومتری حس پر شدن مثانه، فشار مثانه، انقباضات غیر ارادی در مثانه و قابلیت ظرفیت پذیری مثانه بررسی می‌شود. همچنین احتمال نشت ادرار همراه با سرفه و عطسه و قدرت و استحکام اسفنکتر ادراری بررسی می‌شوند. زمانیکه حس پری مثانه به حداکثر رسید تست PFS ( یا اندازه گیری همزمان فشار مثانه و جریان ادرار) انجام می‌شود .

مرحله سوم PFS نام دارد که در آن همزمان قدرت انقباضی عضله مثانه جهت دفع ادرار، فشار مثانه در طی دفع ادرار و سرعت جریان ادرار بررسی می‌شوند.علاوه بر این هماهنگی اسفنکترادراری برای شل شدن کامل در مرحله دفع ادرار بررسی می‌شود.

در بعضی از بیماران به تشخیص پزشک از مراحل پر شدن و تخلیه مثانه عکس و ویدیو تهیه می‌شود که به این شیوه ویدیو یورودینامیک می‌گویند.

نهایتا پس از بررسی تمام یافته‌ها، متخصص اورولوژی نوع اختلال عملکردی را تشخیص داده و مراحل درمانی را بر اساس آن برنامه ریزی میکند.

تست نوار مثانه (تست یورودینامیک) تستی است که به بررسی عملکرد مثانه، اسفنکترها و پیشاب‌راه که ادرار را دخیره و آزاد می‌کنند، می پردازد. عمده دلیل انجام این تست بررسی توانایی مثانه در نگه‌داری و تخلیه کامل ادرار است. معمولا این آزمایش قبل از درمان بی اختیاری ادرار با جراحی انجام می‌شود .

انجام تست یورودینامیک چقدر زمان می‌برد؟

با توجه به توجه به اینکه تست نوار مثانه چگونه انجام می‌شود، این تست حدود سي دقيقه زمان لازم دارد تا به اتمام برسد، زیرا مراحل پرکردن مثانه اندکی زمان‌بر است.

چه کسانی باید تست نوار مثانه انجام دهند؟

• افرادی که همراه با عطسه، دچار نشت ادرار می‌شوند.
• افرادی که پزشک برای آن‌ها، تشخیص بی‌اختیاری ادرار داده است.
• اشخاصی که ادرار را به سختی دفع میکنند.
• کسانی که بعد از انجام جراحی نیز، همچنان مشکل بی‌اختیاری ادرار دارند.
• خانم‌هایی که اختلالات مثانه‌ای دارند.
• اشخاصی که به تشخیص پزشک، درمان به روش جراحی هم روی آن‌ها پاسخگو نیست.
عدم جواب به درمان دارویی در بی اختياری فوريتی

  • کنترل استرس: استرس می‌تواند منجر به انقباض مثانه شود و اجرای آزمایش را دشوارتر نماید.
  • اعتماد به پزشک: پزشک شما با تخصص آموزش دیده خود و با جزئیات اجرای آزمایش آشناست.
  • در صورت احساس هرگونه ناراحتی، بازخورد خود را به پزشک اطلاع دهید: پزشک می‌تواند اقداماتی را برای کاهش ناراحتی شما انجام دهد.

تست نوار مثانه چگونه انجام می‌شود

نتایج تست یورودینامیک

نتایج برخی تست های نوار مثانه مانند یوروفلومتری و یا سیستومتری، بلافاصله آماده می‌شوند. آماده شدن دیگر تست ها نیز چند روز زمان خواهد برد. پزشک با بیمار در خصوص نتایج به دست آمده و یا روش های درمانی به گفت وگو خواهد پرداخت.

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع با پزشک