دکتر مریم کرمعلی / اختلالات کف لگن / پولیپ رحم و علائم آن

پولیپ رحم و علائم آن

پولیپ رحم چیست ؟

رشد بیش از اندازه بافت رحم باعث ایجاد پولیپ رحم می شود . زنانی که به پولیپ رحم مبتلا هستند در حقیقت شاهد خونریزی غیر طبیعی از رحم می باشند که می تواند امری نگران کننده و خطرناک باشد .

در بیشتر موارد پولیپ رحم علائمی ندارد وخونریزی دیده نمی شود اما برای بررسی و انجام معاینات نیاز است تا به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید .

مطلب ارائه شده توسط دکتر مریم کرمعلی متخصص زنان و زایمان، فلوشیپ اختلالات کف لگن  و فلوشیپ کف لگن  را مطالعه نمایید ..

پولیپ رحم

پولیپ رحم توده های کوچکی هستند که دارای بافت نرمی به نام اندومتر می باشند ، به همین دلیل به آنها پولیپ آندومتریال نیز گفته می شود .

اندازه ی پولیپ ها می تواند کوچک و یا بزرگ باشد و از چند میلی متر تا چند سانت متغیر خواهد بود . همچنین می توانند به صورت تکی و یا چند تایی در بافت رحم پدیدار شوند .

علائم و نشانه های پولیپ رحم

هنگامی که پولیپ ها از خود علائم نشان می دهند بسیار شبیه بیماری های جدی همانند سرطان رحم یا آندومتر هستند. اگر علائمی که در ادامه به آنها اشاره می شود را دارید، حتما باید به پزشک برای بررسی مراجعه کنید. علائم پولیپ ها شامل انواع متفاوت خونریزی غیر طبیعی واژن است که شامل موارد زیر می شود:
• خونریزی شدید قاعدگی
• لکه بینی یا خونریزی بین دو پریود
• لکه بینی یا خونریزی بعد از نزدیکی
• لکه بینی یا خونریزی بعد از یائسگی
• پریودهای نامنظم
• دشواری در باردار شدن

علل ایجاد پولیپ رحم

پزشکان به درستی نمی دانند که چرا زنان به پولیپ مبتلا می شوند اما احتمالا ابتلا به پولیپ های رحمی با تغییر میزان هورمون ها مرتبط است. در هر چرخه قاعدگی، میزان هورمون استروژن کم و زیاد می شود که موجب ضخیم شدن مخاط رحم و شروع پریود می شود. افزایش بیش از حد ضخامت رحم موجب تشکیل پولیپ می شود.

عوامل موثر در ایجاد پولیپ رحم

• سنین بین 40 تا 50 سالگی
• یائسگی
• مصرف داروهای ضداستروژن مانند تاموکسیفن

تشخیص پولیپ رحم

پزشک ممکن است یکی از روش های زیر را برای تشخیص این مورد به کار ببرد که آیا مبتلا به پولیپ هستید یا خیر. اگر پزشک حین معاینه لگنی پولیپ را مشاهده کند، می تواند همزمان آن را نیز بردارد.
روش های تشخیص دیگری شامل موارد زیر هستند:
• سونوگرافی واژینال: پزشک دستگاهی میله مانند را درون واژن شما فرو می کند که امواج را به کامپیوتر ارسال می کند تا تصویری از رحم شما را به دست دهد.
• هیستروسونوگرافی: پزشک از این روش در طی سونوگرافی واژینال استفاده می کند. پزشک لوله ای نازک را داخل واژن می کند و آب نمک را درون رحم شما تزریق می کند. مایع موجب بزرگ شدن رحم می شود که نمای بهتری از درون رحم را به دست می دهد.
• هیستروسکوپی: پزشک لوله ای تلسکوپ مانند به نام هیستروسکوپ را از طریق واژن و دهانه رحم وارد رحم می کند که با استفاده از این دستگاه می توان درون رحم را دید. اگر پزشک پولیپی را مشاهده کند، می تواند با استفاده از ابزار جراحی در همان زمان هیستروسکوپی آن را بردارد.
• بیوپسی رحم یا آندومتر: پزشک از وسیله پلاستیکی نرمی برای نمونه برداری از بافت رحم شما استفاده می کند و سپس نمونه را برای آزمایشگاه می فرستد از نظر بدخیمی و ابتلا به سرطان بررسی شود.
• کورتاژ تشخیصی: این روش حتما باید در اتاق عمل انجام شود. پزشک از ابزار فلزی که حلقه ای در انتهای آن دارد برای نمونه بدراری از پولیپ یا رحم استفاده می کند. پزشک می تواند از این وسیله برای برداشتن پولیپ نیز استفاده کند.

درمان پولیپ رحم

• صبرکردن همراه با مراقبت: اگر هیچ علائمی ندارید و پولیپ سرطانی نیست لازم نیست درمانی انجام دهید. می توانید صبر کنید و منتظر بمانید که خود به خود رفع شود. اگر یائسه شده اید، احتمال ابتلای شما به سرطان بیشتر است و پزشک ممکن است برداشتن پولیپ را پیشنهاد بدهد.
• دارو برای درمان پولیپ رحم: داروهای هورمونی آزادکننده پروژسترون و گونادوتروپین می توانند به کنترل میزان هورمون های شما کمک کنند. این داروها می توانند موجب کوچک شدن پولیپ ها شوند و علائمی مانند خونریزی شدید را کاهش دهند. اما اغلب علائم هنگامی که مصرف داروها را قطع کنید، باز می گردند.

جراحی برای درمان پولیپ رحم: پزشک و یا متخصص فلوشیپ کف لگن اغلب پولیپ ها را در طی انجام همان روش های تشخیصی پولیپ، مانند هیسترسکوپی یا کورتاژ تشخیصی بر میدارند. اگر پولیپ ها دارای سلول های سرطانی باشند؛ ممکن است به جراحی برای برداشتن کل رحم نیازمند شوید که هیسترکتومی نامیده می شود.

برچسب ها:

تماس سریع با پزشک