دکتر مریم کرمعلی / جراحی های زیبایی واژن / بی اختیاری ادرار در سالمندان 
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

بی اختیاری ادرار در سالمندان 

ممکن است در میان بحث‌های بی اختیاری ادرار، صحبت از بی اختیاری ادرار در سالمندان  را زیاد شنیده باشیم. در ابتدا بهتر است بدانیم که این عارضه دارای دلایل مختلفی است که در این مقاله قصد داریم به طور کامل به آن بپردازیم. همراه ما تا انتهای مقاله باشید.

علت بی اختیاری ادرار در سالمندان

علت بی‌اختیاری ادرار در سالمندان

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم بی‌اختیاری ادرار در سالمندان به عوامل و دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. چندین عامل می‌تواند در بروز بی‌اختیاری ادرار در این گروه سنی تاثیرگذار باشد، این عوامل شامل:

  1. ضعف عضلات مثانه : با پیشرفت سن، عضلات مثانه ممکن است ضعیف شوند و نتوانند به خوبی کنترل در جریان ادرار داشته باشند. این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز بروز بی‌اختیاری ادرار در افراد مسن شود.
  2. اختلالات عصبی: در برخی سالمندان، اختلالات عصبی می‌تواند باعث بروز بی‌اختیاری ادرار شود. مثلاً بیماری پارکینسون، سکته مغزی، ام‌اس و …  می‌توانند در بروز این عارضه آزاردهنده تأثیرگذار باشند.
  3. انسداد مجرای ادراری: سالمندان ممکن است دچار تنگی مجرای ادراری شوند که این عارضه می‌تواند عملکرد صحیح تخلیه ادرار را مختل کند. علل مانند سنگ مثانه،،تومورها و ضایعات دیگر می‌توانند باعث انسداد شوند و بی‌اختیاری ادرار را در فرد ایجاد کند.
  4. عوارض داروها: برخی داروها ممکن است عوارض جانبی بی‌اختیاری ادرار را به همراه داشته باشند مانند داروهای ضداضطراب، ضدافسردگی و ….  می‌توانند این عارضه را به همراه داشته باشند.
  5. بیماری‌های مرتبط با سن: برخی بیماری‌های مرتبط با سن مانند بیماری پروستات (در مردان) می‌توانند به بروز بی‌اختیاری ادرار در سالمندان منجر شود.

باید توجه داشته باشید که در برخی مواقع، علت بی‌اختیاری ادرار در سالمندان ممکن است از نتیجه ترکیبی چند علت مختلف باشد. برای تشخیص و درمان بهتر بی‌اختیاری ادرار در سالمندان، معمولاً نیاز به ارزیابی توسط پزشک، انجام آزمایشات تشخیصی و یا تشخیص بی‌اختیاری ادرار با تست نوار مثانه است.توجه داشته باشید که در صورت بروز علائمی از بی اختیاری ادرار در سالمندان، بسیار مهم است که در اسرع وقت برای مشاوره و تشخیص قطعی، به پزشک مراجعه کنید تا برنامه درمانی مناسب برای فرد تجویز گردد.

بیشتر بخوانیم: درمان بی‌اختیاری ادرار اضطراری

راه‌های درمان بی‌اختیاری ادرار در سالمندان

یکی از سوالات پرتکرار افراد بعد از مراجعه به پزشک، راه‌های درمان بی اختیاری ادرار در سالمندان است. به طور کلی در برخی موارد، ترکیبی از روش‌های درمانی از جمله تغییرات در سبک زندگی، تمرینات استرس‌زا، تغییرات در رژیم غذایی و در صورت لزوم، دارو درمانی ممکن است برای فرد تجویز گردد. اما باید بدانیم درمان بی‌اختیاری ادرار در سالمندان بستگی به علت و شدت مشکل، متفاوت است. در ادامه چند روش درمانی که ممکن است پزشک برای بی‌اختیاری ادرار در سالمندان تجویز کند را مورد بررسی قرار می‌دهیم. درمان بی‌اختیاری ادرار در سالمندان شامل:

  • ورزش در درمان بی اختیاری: تقویت عضلات مثانه  با تمرینات خاص می‌تواند به بهبود کنترل ادرار کمک کند. به طور کلی درمان بی اختیاری با ورزش، در موارد خفیف ممکن است برای فرد تجویز شود و یا در مواقعی نیز ممکن است به عنوان درمانی ترکیبی استفاده گردد.
  • برنامه ریزی برای دفع ادرار: یکی از راه‌های درمان این عارضه می‌تواند برنامه ریزی برای دفع ادرار باشد. 
  • تغییرات در رژیم غذایی: برخی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها می‌توانند تحریک‌کننده برای مثانه باشند و بی‌اختیاری ادرار را در فرد تشدید کنند. این نوشیدنی و یا مواد غذایی شامل: الکل، قهوه، تنقلات، برخی از ادویه‌جات و شیرینی‌های مصنوعی است که بهتر است پس از بروز عارضه مصرف آن‌ها کنترل شود.
  • مدیریت مایعات: کنترل مصرف مایعات و زمان مصرف آن‌ها می‌تواند به بهبود کنترل ادرار کمک کند. به عنوان مثال، ممکن است لازم باشد مصرف مایعات را در ساعات قبل از خواب محدود کنید تا بین خوابیدن، تعداد بارهای ادراری کاهش یابد.
04:43
truncate dir-rtl

پاسخ به سوالات شما در شبکه سلامت

  • دارودرمانی: در برخی موارد، پزشک ممکن است داروهایی را تجویز کند که برای بهبود بی‌اختیاری ادرار موثر است. البته، تجویز داروها بستگی به شرایط پزشکی و داروهای دیگری که ممکن است فرد در حال مصرف باشد، متفاوت است. بنابراین تنها پزشک می‌تواند داروهای مناسب را تجویز کند و باید مشورت و تجویز او صورت گیرد.
  • درمان جراحی: در ابتدا بهتر است بدانیم که جراحی اولین تجویز برای فرد نیست و این درمانی زمانی تجویز می‌گردد که فرد دارای بی‌اختیاری ادرار شدید باشد و سایر روش‌های درمان پاسخگو نباشد. در این لحظه ممکن است پزشک اقدام به تجویز جراحی کند. این جراحی‌ها شامل: بادکنک اسفنکتر ادراری مصنوعی و اسلینگ است.  

بیشتر بخوانیم: درمان بی‌اختیاری ادرار استرسی

سوالات متداول

آیا بی‌اختیاری ادرار در سالمندان قابل درمان است؟

بله، درمان بر اساس شدت و نوع عارضه، بعد از معاینه توسط پزشک تجویز می‌گردد.

آیا جراحی اسلینگ برای بی‌اختیاری ادرار سالمندان تجویز می‌گردد؟

بله، یکی از راه‌های درمان این عارضه، جراحی اسلینگ است. پزشک از طریق این جراحی بافت یا مواد مصنوعی برای ایجاد کیسه در اطراف مثانه استفاده می‌کند. این جراحی به این علت است که در هنگام عطسه، سرفه و… بسته نگه داشته شود.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی بی‌اختیاری ادرار در سالمندان پرداختیم تا با آگاهی کامل در این زمینه و پس از بروز علائم به بهترین متخصص برای درمان مراجعه کنیم.

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع با پزشک