دکتر مریم کرمعلی / بی اختیاری ادرار / بی اختیاری ادرار اضطراری؛ علت و درمان این عارضه
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

بی اختیاری ادرار اضطراری؛ علت و درمان این عارضه

یکی از پرتکرارترین سوالات افراد بعد از تشخیص این عارضه، راه‌های درمان بی اختیاری ادرار اضطراری است. بی اختیاری ادرار که به عنوان مثانه پرکار یا مثانه اسپاستیک شناخته می‌شود، یکی از شایعترین انواع بی اختیاری ادرار است که باعث می شود زنان و مردان نیاز به دفع ادرار بیشتری نسبت به سایر افراد جامعه داشته باشند. در این مقاله قصد داریم به هر آنچه که نیاز است از بی اختیاری ادرار اضطراری و درمان بدانید، بپردازیم. با ما همراه باشید

بی اختیاری ادرار اضطراری چیست

بی اختیاری ادرار اضطراری زمانی رخ می‌دهد که مثانه شما منقبض شده باشد این انقباض نیز هنگامی اتفاق می‌افتد که شما عمداً قصد انجام آن را ندارید و در نهایت به شما فرصت رسیدن به دستشویی و دفع ادرار را نمی‌دهد. در چنین شرایطی انجام فعالیت‌های روزمره رفتن به مهمانی‌ها و همچنین حضور در اجتماع را برای فرد دشوار و ناراحت کننده خواهد کرد. اما باید به یاد داشته باشید که امروزه انواع روش‌های درمان بی اختیاری ادرار با موفقیت های بسیار بالایی همراه است که می‌تواند این عارضه را به خوبی از بین ببرد و یک راه حل طلایی برای از بین بردن نگرانی و ناراحتی شما خواهد بود. ممکن است این سوال برایمان ایجاد شود که علت این عارضه آزاردهنده چه چیزی است. در ادامه به بررسی علت این عارضه می‌پردازیم و باید بدانیم که دانستن این موضوع خالی از لطف نیست و می‌تواند کمک بسیاری در پیشگیری یا درمان سریع‌تر این عارضه داشته باشد.

علت بی اختیاری ادرار اضطراری چیست؟

باید توجه داشته باشیم قبل از دانستن درمان این عارضه بهتر است با علت بی اختیاری ادرار فوری آشنا شویم. بی‌اختیاری ادرار اضطراری به علت‌های مختلفی رخ می‌دهد از جمله:

  • تشنج مثانه یا اسپاسم مثانه
  • مثانه تحریک پذیر
  • مثانه اسپاسمودیک

 مواردی که ذکر شد از علت این عارضه به شمار می‌رود. به طور کلی در صورتی که مثانه به درستی عمل نکند و یا ستون فقرات آسیب دیده باشد و یا مثانه تحریک شده باشد، دچار انقباضات غیر طبیعی می‌گردد. در نهایت ممکن است بدون هیچ دلیل خاصی فرد مبتلا به اختیاری ادرار اضطراری بشود. حتی ممکن است فرد دچار بی اختیاری ادرار استرسی نیز باشد.

بیشتر بخوانیم: بی اختیاری ادرار در بارداری

علائم بی اختیاری ادرار اضطراری یا فوریتی

دانستن علائم بی اختیاری ادرار نقش پررنگی در تشخیص به موقع این عارضه و درمان آن دارد. این علائم شامل:

  • نیاز به دفع: یکی از مهم‌ترین علائم بی اختیاری ادرار اضطراری، نیاز ناگهانی و فوری به دفع ادرار است.
  • ریزش ادرار: از دیگر علائم این عارضه ریزش غیر عادی ادرار در زمان های نامناسب و موقعیت‌های غیرضروری است. به طور مثال فرد در حال خواب شاهد نشت ادرار خواهد بود و یا مثلاً در هنگام راه رفتن در یک مکان عمومی دچار نشت ادرار می‌شود که این مورد کاملا غیرعادی و غیر طبیعی بوده است و نسبت به درمان آن باید اقدامات لازم انجام شود..

مواردی که ذکر شد از علت‌های این عارضه است. ممکن است زمانی که این علائم در فرد نمایان‌گر می‌شود نگرانی‌های بسیاری در شخص بروز پیدا کند. باید بدانیم با درمان به موقع یا در موارد بی اختیاری خفیف با درمان بی اختیاری ادرار با ورزش، می‌توان این عارضه آزاردهنده را درمان کرد. می‌پرسید چه کسانی مستعد ابتلا به این عارضه هستند؟ باید بدانیم که در این افراد احتمال بیشتری برای بروز این عارضه وجود دارد. افرادی چون:

  • افراد مسن
  • زنانی که سزارین یا جراحی دیگر لگن انجام داده‌اند
  • افرادی که اضافه وزن دارند
  • مردانی که جراحی پروستات یا مشکلات پروستات مانند بزرگ شدن پروستات یا التهاب پروستات داشته‌اند
  • افرادی که عصب آنها به دلایل مختلف مانند دیابت، سکته مغزی یا صدمه، آسیب دیده است
  • افرادی که سرطان‌های خاص مانند سرطان مثانه یا پروستات دارند
  • افرادی که دچار عفونت‌های مجاری ادراری هستند

در تصویر زیر انواع بی اختیاری ادرار و علائم آن را مشاهده می نمایید :

علائم بی اختیاری ادرار

درمان بی اختیاری ادرار اضطراری

بعد از دانستن علت و علائم این عارضه بهتر است از دانستن درمان بی اختیاری ادرار اضطراری نیز غافل نشویم. باید بدانیم درمان بی اختیاری ادرار فوریتی با توجه به تشخیص جراح انجام می‌گردد. ممکن است پزشک از تزریق بوتاکس در مثانه برای درمان این عارضه استفاده کند. به طور کلی پزشک یا متخصص فلوشیپ کف لگن با بررسی دقیق علائم و نشانه ها و همچنین انجام تست نوار مثانه میزان و شدت ابتلای شما به بی اختیاری ادرار را تشخیص می‌دهد. درمان بیماری معمولاً با روشهای کم تهاجمی آغاز شده و در صورتی که شما با استفاده از دارو و یا تکنیک های خود درمانی از این مشکل رهایی پیدا نکردید، پزشک اقدام به تجویز عمل جراحی می‌کند. جراحی بی اختیاری ادرار یکی از بهترین و موثرترین تکنیک ها برای درمان قطعی بی اختیاری ادرار می باشد که می تواند نتایج بسیار مثبت و تاثیرگذاری را به همراه داشته باشد. بعد از جراحی بی اختیاری ادرار فرد به راحتی می تواند فعالیت های روزمره خود را انجام دهد و بدون نگرانی از نشت ادرار و یا عدم کنترل آن به زندگی عادی باز گردد. در صورتی که شدت بیماری زیاد نباشد می توان از روش‌های غیر جراحی نیز برای درمان بی اختیاری ادرار استفاده نمود. باید توجه داشته باشیم که در موارد خفیف می‌توان با تغییر شیوه زندگی این عارضه را درمان کرد.

توضیحات دکتر مریم کرمعلی ، متخصص زنان و زایمان، فلوشیپ اختلالات کف لگن ، در خصوص بی اختیاری ادرار و نیاز به درمان آن

مراقبت‌هایی که می‌تواند کمک کننده بسیار خوبی در درمان این عارضه باشد شامل:

  • مسیر دستشویی را تغییر دهید سعی کنید تا بهترین و راحت ترین حالت ممکن برای دسترسی به دستشویی را انتخاب نمایید. اگر در محیط کار هستید میز خود را نزدیک به سرویس بهداشتی انتخاب کنید تا در زمان احساس دفع فوراً به آن دسترسی داشته باشید.
  • از مصرف مواد کافئین دار خودداری کنید چرا که کافئین ادار آور است و باعث افزایش ادرار می شود. همچنین ممکن است باعث ایجاد ناراحتی برای مثانه و بروز مشکلات دیگر بشود.
  • اگر اضافه وزن دارید وزن خود را کاهش دهید .
  • با پزشک خود در مورد میزان مصرف مایعات در طول روز مشورت نمایید . اما به یاد داشته باشید که میزان مایعات مصرفی روزانه را به هیچ عنوان قطع و یا محدود نکنید.
  • به طور مرتب نسبت به تخلیه مثانه اقدام نمایید .

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی هر آنچه که نیاز است از درمان بی اختیاری ادرار اضطراری و علت و علائم آن بدانید پرداختیم. باید توجه داشته باشید که در صورت بروز علائم از انتخا پزشکی ماهر و باتجربه غافل نشود. چرا که همین امر می‌تواند نقش پررنگی در درمان سریع‌تر و پیشگیری از عوارض داشته باشد.

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع با پزشک