دکتر مریم کرمعلی / بی اختیاری ادرار / ترفندهایی برای درمان قطعی بی اختیاری ادرار در زنان
مدت زمان مطالعه ۱۴ دقیقه

ترفندهایی برای درمان قطعی بی اختیاری ادرار در زنان

درمان قطعی بی اختیاری ادرار در زنان را می شناسید؟ از چه روش هایی می توان این عارضه را تحت کنترل گرفت؟

خانم با لباس گلبهی

بی اختیاری ادرار زمانی اتفاق می افتد که فرد کنترل مثانه خود را از دست بدهد. در برخی موارد، ممکن است مثانه به طور کامل تخلیه شود اما گاهی ممکن است مقداری ترشح نیز مشاهده شود. این اختلال با توجه به علت بروز، می تواند موقتی و یا مزمن باشد.

میلیون ها فرد در سراسر دنیا به این اختلال دچار می شوند و جالب است بدانید که بی اختیاری اددرار در خانم های 50 سال به بالا، بیشتر شالع است. اما می تواند در تمامی افراد، حتی آقایان نیز مشاهده شود.

با بالا رفتن سن، عضلات حمایت کننده مثانه ضعیف می شوند، که خود یکی از دلایل بروز بی اختیاری ادرار می باشد. بسیاری از مشکلات مربوط به سلامتی می توانند منجر به بروز این اختلال شوند. علائم می تواند خفیف تا شدید باشند.

امروزه روش درمان بی اختیاری ادرار به کمک جراحی بسیار رایج و مفید است البته روش جراحی در صورتی تجویز می‌شود که تکنیک های غیر تهاجمی امتحان و پاسخگویی مناسبی از آن دریافت نشده باشد در این صورت جراح برای درمان بی اختیاری ادرار از لاپاراسکوپی و یا جراحی مثانه به صورت باز کمک می گیرد.

در صورت بروز علائمی از بی اختیاری ادرار حتما باید به فوق تخصص اختلالات کف لگن مراجعه شود. چرا که این اختلال می تواند کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار بدهد و هم چنین می تواند نشانه ای باشد از یک اختلال پزشکی جدی.

برای درمان بی اختیاری ادرار نیاز است که علت بروز آن مورد بررسی قرار بگیرد با این روش درمان مناسب تری لحاظ خواهد شد. نیاز است که شما حتما درباره علائم و نشانه هایی که همراه دارید با پزشک مشورت کنید. در این مورد می توانید به بهترین جراح بی اختیاری ادرار که فلوشیپ کف لگن دارد مراجعه نمایید. در هر صورت برای درمان بی اختیاری ادرار ممکن است روش های زیر توصیه شود :

  • آموزش مثانه:  شما باید تمرینات موثری برای نگهداری ادرار و تاخیر در دفع آن داشته باشید ، این آموزش ها برای به تاخیر انداختن ادرار بعد از احساس نیاز به دفع ارائه می شود و تحمل مثانه به مرور افزایش می یابد. این آموزش ها به صورت تدریجی بوده و هربار که شما نیاز به دفع ادرار دارید به صورت عمدی کمک می کنید که زمان بیشتری را ایجاد کنید . این وقفه در تخلیه ادرار کمک می کند که بازه زمانی احساس دفع تا تخلیه افزایش یابد. هدف از این آموزش این است که فاصله‌ی رفتن به دستشویی طولانی‌تر شود تا وقتی که فقط هر 2.5 تا 3.5 ساعت در میان به دستشویی بروید.
  • دفع مجدد:  ممکن است بعد از تخلیه ادرار احساس بعد از مدت کوتاهی احساس کنید که نیاز به تخلیه مجدد دارید، بعد از هر بار تخلیه کمی صبر کنید و مجدد اقدام کنید . در این حالت مشاهده می کنید که مقداری از ادرار درون مثانه باقی مانده و به صورت کامل خارج نشده است. با این اقدام می توانید از بی اختیاری ادرار در ساعت های بعد جلوگیری کنید. این اقدام کمک می کند که بی اختیاری ادرار مقداری کنترل شود . در واقع شما برای دفع ادرار نیاز به دو مرحله اقدام خواهید داشت.
  • برنامه ریزی برای رفتن به توالت:  بهتر است قبل از اینکه احساس فشار و ناراحتی داشته باشید برای رفتن به دستشویی برنامه ای منظم قرار دهید. مثلا هر ساعت نسبت به تخلیه مثانه اقدام کنید تا به صورت ناگهانی دچار بی اختیاری نشوید. در این روش به جای این که صبر کنید تا احساس دفع ادرار به شما دست دهد، هر دو تا چهار ساعت ادرار را دفع می‌کنید. 
  • کنترل مایعات مصرفی و رژیم غذایی:  برخی از مواد غذایی و نوشیدنی ها ادرار آور هستند در شرایطی که مثانه شما به سرعت تحریک می شود مصرف این دسته نوشیدنی ها مجاز نیست . مثلا الکل و کافئین باعث تحریک مثانه می شوند و یا غذاهای اسیدی ادرار آور هستند ف این مواد غذایی برای دفع نیاز به مایعات بدن دارند که در نهایت باعث بی اختیاری ادرار در افراد مستعد خواهد شد .

انواع بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار یکی از مشکلات شایع در افراد است که معمولاً با احساس شرمساری و ناراحتی برای مبتلایان همراه می شود. در این وضعیت فرد مدام احساس نیاز برای تخلیه مثانه دارد و در بسیاری از موارد کنترل مثانه را از دست خواهد داد و دچار بی اختیاری ادرار می شود. مواردی مانند استرس و اضطراب تشدید کننده این حالت هستند، اما مهمترین عامل وارد شدن فشار به مثانه خواهد بود. هرگونه فشار اضافی به اندام های تحتانی باعث می شود که عضلات کف لگن ضعیف شده و قابلیت های خود را از دست بدهد. اگر شما فشار زیادی به ناحیه کف لگن وارد کنید، ممکن است که به بی اختیاری ادرار مبتلا شوید. بی اختیاری ادرار معمولاً در اثر زایمان های متعدد به صورت طبیعی و یا اضافه وزن ایجاد می‌شود اما در مواردی که سبک زندگی فرد به گونه ای است که فشار زیادی به ناحیه کف لگن وارد میشود بی اختیار ادرار ایجاد خواهد شد.

علائم بی اختیاری ادرار

در کل، سه نوع بی اختیاری ادرار وجود دارد:

  • بی اختیاری استرسی

این نوع بی اختیاری، با انجام برخی فعالیت های فیزیکی تشدید می یابد. به عنوان مثال،ممکن است هنگام ورزش، سرفه، عطسه و یا خندیدن، کنترل مثانه از دست برود. برخی فعالیت ها نیز باعث می شوند فشار بیشتری به ماهیچه های اسفنگتر وارد شود. این ماهیچه ها ادرار را در مثانه نگه می دارند. هر گ.نه فشار اضافی می تواند باعث آزاد شدن ادرار شود.

  • بی اختیاری اضطراری

ااین نوع بی اختیاری به زمانی اطلاق می شود که فرد نیاز فوری به دفع ادرار پیدا می کند و دیگر کنترلی بر مثانه خود نخواهد داشت.

  • بی اختیاری لبریزی

در این نوع بی اختیاری، مثانه هنگام ادرار به طور کامل تخلیه نمی شود و ممکن است برخی افراد با ترشح روبرو شوند.

درمان بی اختیاری ادرار در زنان با توجه به علت بروز آن در نظر گرفته می شود که می تواند شامل مصرف دارو، جراحی و یا سایر روش های درمانی باشد.برای درمان نیاز است تا به بهترین جراح بی اختیاری ادرار در تهران  یا متخصص فلوشیپ کف لگن  مراجعه نمایید .

  • معمولا از بیمار خواسته می شود تمرینات کف لگنی با عنوان تمرینات کگل انجام شود تا به تقویت  عضلات این ناحیه کمک شود و کنترل مثانه نیز بیشتر شود.
  • در برخی موارد، یک سری اقدامات مانند محدود کردن مصرف مایعات و یا استفاده از پدهای جاذب می تواند به رفع مشکل بی اختیاری کمک کند.
  • پساری، روش درمانی دیگری است که در آن، حلقه ای داخل واژن قرار می گیرد تا مثانه بالا نگه داشته شود و جلوی ترشح ادرار نیز گرفته شود.
  • جراحی اسلینگ، که مواد مصنوعی اطراف پیشابراه و یا قسمتی که مثانه به پیشابراه می رسد، قرار می گیرد. که با بسته نگه داشته شدن پیشابراه، جلوی تراوش ادرار نیز گرفته خواهد شد.

علت بروز بی اختیاری ادرار در زنان

دلایل متعددی در بروز بی اختیاری ادرار دخیل هستند علت های آن توسط   بهترین جراح بی اختیاری ادرار در تهران تشخیص داده خواهد شد ، از جمله:

  • ضعیف شدن عضلات مثانه در پی بالا رفتن سن. داشتن سبکزندگی سالم یکی از موارد مهم در حفظ سلامت مثانه و داشتن عضلات قوی می باشد. هر چه فرد از لحاظ بدنی سالم تر باشد، احتمال بروز بی اختیاری در سنین بالا کمتر خواهد بود.
  • آسیب های فیزیکی به عضلات کف لگنی. این آسیب می تواند به دلیل جراحی هایی مانند هیسترکتومی باشد. زایمان و بارداری نیز می توانند به عضلات کف لگنی آسیب بزنند.
  • بزرگ شدن پروستات. در آقایان، غده پروستات گردن مثانه را احاطه کرده است. این غده، مایعی را آزاد می کند که کار تغذیه رسانی به اسپرم ها را انجام می دهد. این غده می تواند با بالا رفتن سن، بزرگ شود.
  • سرطان. سرطان پروستات و مثانه می توانند باعث بروز بی اختیاری ادرار شوند. در برخی موارد، درمان سرطان نیز می تواند کنترل مثانه را مختل کند. حتی تومورهای خوش خیم نیز با مسدئد کردن جریان ادرار می توانند باعث بی اختیاری شوند.

برخی از این شرایط به راحتی درمان می شوند و می توانند باعث بی اختیاری موقتی شوند. برخی دیگر عوامل، جدی تر و شدیدتر هستند. برخی دیگر علل موثر عبارتند از:

  • یبوست
  • عفونت های مجاری ادراری
  • سنگ کلیه و مثانه
  • التهاب مثانه
  • التهاب پروستات
  • عوارض جانبی مصرف برخی داروها مانند: داروهای فشار خون، داروهای مسهل و داروهای قلب

در برخی موارد، سبک زندگی مانند استعمال سیگار و دخانیات، مصرف الکل و یا نوشیدنی های کافئین دار می توانند باعث بی اختیاری ادرار موقتی شوند.

آیا بی اختیاری ادرار در بارداری دائمی است ؟

خیر بی اختیاری ادرار در دوران بارداری به دلیل تغییر شرایط فیزیکی لگن و وارد شدن فشار به مثانه ایجاد می شود که بعد از زایمان بدون نیاز به جراحی یا مصرف دارو درمان می شود. این عارضه طبیعی است و جای نگرانی برای مادران باردار ندارد. تنها در صورتی که این بی اختیاری بعد از زایمان وجود داشت و با کوچکترین عطسه ، سرفه و یا خندیدن فرد شاهد نشت ادرار بود نیاز به بررسی و درمان دارد. بهتر است که در این خصوص حین بارداری و بعد از زایمان تحت نظر پزشک باشید تا ایشان در جریان پیشرفت بیماری یا بهبودی آن قرار بگیرد. معاینات دقیق و دوره ای کمک می کند که از ایجاد عارضه بی اختیاری در آینده جلوگیری شود.

چه زمانی باید نسبت به درمان اقدام کرد؟

ابتلا به هر نوع بی اختیاری ادرار باید تحت درمان قرار بگیرد، چرا که این اختلال می تواند نشانه ای باشد از یک مکل جدی تر که حتما باید درمان شود.

حتی در صورتی که مشکل چندان جدی نباشد، بی اختیاری می تواند مشکلاتی را در زندگی فرد ایجاد کند. آن چه که اهمیت دارد، تشخیص صحیح و درمان موثر می باشد.

در صورت از دست دادن کنترل مثانه و یا مشاهده علائم زیر، حتما باید به پزشک  متخصص فلوشیپ کف لگن  مراجعه شود:

  • مشکلاتی در تکلم و یا راه رفتن
  • احساس ضعف در هر قسمتی از بدن
  • کاهش بینایی
  • احساس گیجی
  • از دست دادن هوشیاری
  • از دست دادن کنترل روده

هنگام مراجعه به پزشک، ابتدا سوالاتی در خصوص سبک زندگی و علائم و نشانه ها مطرح می شود. پزشک به بررسی مدت زمان بروز بی اختیاری می پردازد و نوع آن را تشخیص خواهد داد.

مصرف هر گونه دارو و سوابق پزشکی بیمار نیز باید بررسی گردد.

بسته به اطلاعات به دست آمده، تست های تشخیصی زیر نیز از سوی پزشک تجویز خواهند شد:

  • جمع آوری نمونه از ادرار و آنالیز آن، به منظور بررسی علائمی از عفونت و یا سایر مشکلات.
  • بررسی میزان ادرار دفع شده، میزان ادرار باقی مانده در مثانه و فشار روی مثانه. جهت انجام این بررسی، کاتتری داخل مثانه و یا پیشابراه قرار خواهد گرفت.
  • سیستوسکوپی. در این تست، دوربین کوچکی به منظور بررسی مثانه، داخل این ارگان قرار خواهد گرفت.
شلوار خیس

درمان بی اختیاری ادرار در زنان

درمان بی اختیاری ادرار در زنان با توجه به علت بروز آن در نظر گرفته می شود که می تواند شامل مصرف دارو، جراحی و یا سایر روش های درمانی باشد.برای درمان نیاز است تا به بهترین جراح بی اختیاری ادرار در تهران  یا متخصص فلوشیپ کف لگن  مراجعه نمایید .

  • معمولا از بیمار خواسته می شود تمرینات کف لگنی با عنوان تمرینات کگل انجام شود تا به تقویت  عضلات این ناحیه کمک شود و کنترل مثانه نیز بیشتر شود.
  • در برخی موارد، یک سری اقدامات مانند محدود کردن مصرف مایعات و یا استفاده از پدهای جاذب می تواند به رفع مشکل بی اختیاری کمک کند.
  • پساری، روش درمانی دیگری است که در آن، حلقه ای داخل واژن قرار می گیرد تا مثانه بالا نگه داشته شود و جلوی ترشح ادرار نیز گرفته شود.
  • جراحی اسلینگ، که مواد مصنوعی اطراف پیشابراه و یا قسمتی که مثانه به پیشابراه می رسد، قرار می گیرد. که با بسته نگه داشته شدن پیشابراه، جلوی تراوش ادرار نیز گرفته خواهد شد.

چگونه از بی اختیاری ادرار پیشگیری کنیم؟

برای جلوگیری از بارداری نیاز است که شما عوامل ایجاد کننده آن را بشناسید و سبک زندگی  مناسبی برای جلوگیری از آن انتخاب کنید. در ادامه به شما روش هایی ارائه می شود که باعث بی اختیاری ادرار می شود و شما با رعایت آن می توانید از بروز این عارضه جلوگیری نمایید.هنگام مراجعه به پزشک، ابتدا سوالاتی در خصوص سبک زندگی و علائم و نشانه ها مطرح می شود. پزشک به بررسی مدت زمان بروز بی اختیاری می پردازد و نوع آن را تشخیص خواهد داد.

اما به طور کلی نیاز است که اقدامات زیر برای پیشگیری از بروز بی اختیاری ادرار مد نظر قرار بگیرد.

کنترل و کاهش وزن

همانطور که می دانید اضافه وزن یکی از فاکتورهای مهم در بروز بی اختیاری ادرار است . توصیه می شود که از بالارفتن وزن خود جلوگیری کنید و اگر دچار آن هستید حتما از روش های تغذیه و تحرک برای کاهش وزن خود کمک بگیرید. هرچه وزن شما در وضعیت سلامت قرار بگیرد فشار کمتری به اجزای لگن و مثانه وارد می شود که در این صورت عضلات آن دچار تضعیف و آسیب نخواهد شد.

قطع مصرف دخانیات و مشروبات الکلی

مصرف الکل و دخانیات خطر ابتلا به بی اختیاری ادرار را افزایش می دهد. همینطور سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد که در این صورت فرد برای ابتلا به بی اختیاری مستعد می شود. در صورتی که به این بیماری مبتلا باشید به صورت ضروری باید از تشدید آن جلوگیری کرده و مصرف سیگار و قلیان را قطع کنید.

درمان مشکلات عصبی  و بیماری ها

ابتلا به برخی از بیماری های زمینه ای مانند دیابت باعث ایجاد بی اختیاری ادرار می شود. برخی افراد هم به قند خون استرسی مبتلا می شوند که در صورت بالا رفتن آن دچار بی اختیاری ادرار می شوند سعی کنید که با کنترل قند خون از بروز آن پیشگیری کنید. همینطور مشکلات و بیماری های عصبی باعث بی اختیاری ادرار استرسی می شود. برخی افراد با قرار گرفتن در شرایط بحرانی یا فشارهای عصبی دچار تنش و استرس شده که منجر به بی اختیاری ادرار می شود.با کنترل مشکلات عصبی و حفظ آرامش می توانید نسبت به خطر بی اختیاری ادرار ایمن باشید.  مصرف برخی از داروها هم باعث بی اختیاری ادرار می شوند که جزو عوارض موقت آن ها محسوب می شود. در این خصوص بهتر است که از داروهای جایگزین به پیشنهاد پزشک مربوطه استفاده کنید.

ورزش و تقویت لگن

با انجام تمرینات ورزشی مناسب می توانید اندام و عضلات کف لگن را تقویت کنید.این تمرینات کمک می کند که مقاومت و استحکام عضلات بیشتر شده و مانع از افتادگی مثانه و افتادگی رحم شوند. تمرینات کگل به صورت مرتب کمک می کند که شما پیشگیری بسیار ایده آلی در بروز این بیماری داشته باشید. انجام تمرینات کگل علاوه بر جلوگیری از نشت ادرار مانع از خارج شدن مدفوع یا گاز شکم به صورت بی اختیار  می شود. بنابراین انجام آن به خصوص در زنان که بیشتر از مردان دچار بی اختیاری ادرار می شوند توصیه می شود. تقویت این عضلات با انجام تمرین کگل کمک می‌کند تا رحم، مثانه و روده به سمت واژن کشیده  نشود و افتادگی صورت نپذیرد.

نتیجه گیری

در صورت مواجهه با نشت ادرار نیاز است که برای درمان آن توسط متخصص مربوطه اقدام شود. در این خصوص شما به بهترین جراح بی اختیاری ادرار مراجعه می کنید و ایشان بعد از معاینه و بررسی وضعیت کلی بهترین تصمیم برای درمان فوری را در نظر می گیرد. در مواردی که بیماری شدید باشد نیاز به درمان با روش جراحی است. جراحی بی اختیاری ادرار کمک می کند که عضلات و اندام های کف لگن به خوبی تقویت شوند و از بروز بی اختیاری در زمان وارد شدن فشار های کوچک به مثانه جلوگیری می کند. در این خصوص نیاز است که شما با آگاهی از عوامل ایجاد کننده اقدامات پیشگیری را انجام دهید. این اقدامات شامل اصلاح سبک زندگی ، کنترل وزن، عدم مصرف دخانیات و ورزش های مناسب است که کمک می کند شرایط ایده آل بدنی داشته باشید و از بروز افتادگی رحم و مثانه جلوگیری نمایید.

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع با پزشک