دکتر مریم کرمعلی / جراحی های زیبایی واژن / بی اختیاری ادرار بعد از زایمان
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

بی اختیاری ادرار بعد از زایمان

بی اختیاری ادرار بعد از زایمان یکی از مشکلات شایعی است که ممکن است در زنان پس از زایمان رخ دهد. بی اختیاری ادرار بعد از زایمان معمولا در اثر وارد شدن فشار بیش از اندازه به اندام های تحتانی حین زایمان طبیعی است که باعث افتادگی رحم و افتادگی مثانه شده و در نهایت فرد را با بی اختیاری ادرار همراه می سازد.در این متن به بررسی علت‌ها، تأثیرات و راهکارهای درمان و مدیریت بی‌اختیاری ادرار بعد از زایمان می‌پردازیم.

خانم با لباس گلبهی

بی اختیاری ادرار بعد از زایمان چه مدت طول می‌کشد؟

مدت زمانی که برای بهبود بی اختیاری ادرار پس از زایمان لازم است، به میزان و شدت مشکل و توانایی بدن در بهبود و بازسازی خود بعد از زایمان بستگی دارد. در بیشتر موارد، علائم بی اختیاری ادرار پس از زایمان در طی چند هفته تا چند ماه بهبود می‌یابد. با این حال، در برخی از موارد، علائم ممکن است برای مدت بیشتری ادامه یابد.

بیشتر بخوانیم: بی اختیاری ادرار در سالمندان 

اگر با بی اختیاری ادرار پس از زایمان مواجه هستید، مهم است با پزشک خود در مورد علل و درمان مناسب صحبت کنید. پزشک شما می‌تواند بر اساس شدت و مدت زمان علائم، تشخیص دقیق تری را برای شما قائل شود و راهنمایی‌های لازم را ارائه کند. همچنین، ممکن است به شما توصیه شود با یک متخصص ترمیم زنان و یا متخصص مجاری ادراری مشورت کنید تا ارزیابی دقیق تری دریافت کنید و درمان مناسب را دریافت کنید. به طور کلی اگر بعد از زایمان دچار بی‌اختیاری ادرار شدید و این موضوع تا چند هفته ادامه داشت، بهتر است در اسرع وقت برای معاینه دقیق به متخصص زنان مراجعه کنید چرا که این موضوع می‌تواند عوارض بسیاری را برای فرد به همراه داشته باشد.

02:24
truncate dir-rtl

صحبت های دکتر مریم کرمعلی در مورد جراحی بی اختیاری ادرار (شبکه سلامت)

تمرینات کف لگن برای درمان بی اختیاری ادرار بعد از زایمان

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم یکی از راه‌های درمان بی‌اختیاری ادرار بعد از زایمان انجام تمرینات کف لگن است. به طور کلی تمرینات کف لگن می‌توانند به بهبود بی اختیاری ادرار پس از زایمان کمک کنند. این تمرینات، عضلات کف لگن را تقویت کرده و کنترل عضلات مجاری ادراری را بهبود می‌بخشند. برای انجام تمرینات کف لگن، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • آغاز تمرین: انتخاب یک محیط آرام و مطمئن برای انجام تمرینات کف لگن اهمیت دارد. می‌توانید روی یک فرش راحت دراز بکشید. سپس تمرکز خود را بر روی عضلات کف لگن بگذاری. تصور کنید که دارید عضلات را به‌صورت قوی و به‌طور همزمان به داخل می‌کشید. توجه داشته باشید که در هنگام انجام این تمرین، مطمئن شوید که مثانه شما خالی از ادرار باشد.
  •  انقباض عضلات: عضلات کف لگن را به طور قوی به‌داخل می‌کشید. سعی کنید این حرکت را به‌صورت تدریجی و بدون تنش در سایر عضلات انجام دهید. می‌توانید به مدت 5 ثانیه عضلات را به‌صورت قوی انقباض دهید.
  •  رها کردن: عضلات را به‌صورت آرام و کنترل شده رها کنید. نکته مهم این است که تلاش کنید عضلات را به طور کامل و آرام رها کنید و به تنش نیافتن آنها توجه کنید.
  •  تکرار: این تمرین را سه بار در روز تکرار کنید. در ابتدا ممکن است تنها توانایی برقراری کوتاهی را داشته باشید، اما با تمرین مداوم می‌توانید تعداد تکرارها را افزایش دهید.

بیشتر بخوانیم: بی اختیاری ادرار بعد از سکته مغزی

دکتر و بیمار

توصیه می‌شود با پزشک خود یا متخصص ترمیم زنان مشورت کنید تا تمرینات کف لگن را به‌طور صحیح و مناسب برای شرایط خاص خود انجام دهید. همچنین، مهم است که تمرینات را به طور منظم و صحیح انجام دهید.

اقدامات رفتاری چه کمکی به بهبودی بی اختیاری ادرار پس از زایمان می‌کند؟

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌تواد به بهبودی بی اختیاری ادرار پس از زایمان کمک کند، اقدامات رفتاری مانند زمان‌بندی ادرار یا بازآموزی مثانه است. به طور کلی اقدامات رفتاری می‌توانند در بهبود بی اختیاری ادرار پس از زایمان کمک کنند. توجه داشته باشید که انجام اقدامات رفتاری هیچ عارضه منفی را به همراه ندارد و فرد می‌تواند در منزل نیز این اقدامات را انجام دهد.  یکی از اقدامات رفتاری، بازآموزی مثانه است. به طور کلی تعیین الگوی ادراری و برنامه‌ریزی زمانبندی دقیق برای ادرار کردن می‌تواند کمک بسیاری در بهبودی کند.

بیشتر بخوانیم: درمان بی اختیاری ادرار شبانه

به عنوان مثال، می‌توانید در ابتدا هر یک ساعت یکبار به سرویس بهداشتی بروید و این زمان را در مرحله بعد به 90 دقیقه بکشید. باید توجه داشته باشیم در این تکنیک، شما تلاش می‌کنید بین هر بار ادرار کردن فاصله‌ای طولانی‌تری ایجاد کنید. با افزایش فاصله بین ادرارها، عضلات کف لگن قدرت خود را تقویت می‌کنند و کنترل بیشتری بر روی ادرار بدست می‌آورید. همچنین می‌توان زمانی که احساس شدید به دفع ادرار فوری داشتید، چند دقیقه صبر کنید و سپس به سرویس بهداشتی بروید. 

شلوار خیس

سوالات متداول

نتیجه‌گیری

بی‌اختیاری ادرار بعد از زایمان یک عارضه نگران کننده برای بانوان به‌شمار می‌رود. در این مقاله تمامی نکات لازم را در این زمینه مورد بررسی قرار دادیم. توجه داشته باشید که برای درمان و بررسی عارضه از انتخاب متخصص حاذق غافل نشوید.

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع با پزشک