دکتر مریم کرمعلی / جراحی های زیبایی واژن / بی اختیاری ادرار پس از سکته مغزی
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

بی اختیاری ادرار پس از سکته مغزی

یکی از عارضه‌های شایع بعد از سکته، بی‌اختیاری ادرار پس از سکته مغزی است. این عارضه می‌تواند احساس ناخوشایندی را به فرد بدهد. بهتر است بدانیم نیمی از کسانی که سکته مغزی را تجربه کردند، بی اختیاری ادرار را نیز تجربه کردند. در این مقاله قصد داریم تمام آنچه که نیاز است از این عارضه بعد از سکته مغزی بدانید را مورد بررسی قرار دهیم.

بی اختیاری ادرار بعد از سکته مغزی

علل و عوامل موثر در بی اختیاری ادراری پس از سکته مغزی

یکی از سوالات پر تکرار آن است که چه عاملی باعث بروز بی اختیاری ادرار بعد از سکته مغزی می‌شود. بی‌اختیاری ادراری پس از سکته مغزی ناشی از آسیب به سیستم عصبی مرکزی است و ممکن است به عوامل زیر برگردد:

  •  آسیب به ناحیه مغزی: یکی از مهمترین علت‌های این عارضه، آسیب به ناحیه مغزی است. به بیان دیگر سکته مغزی می‌تواند منجر به آسیب یا اختلال در ناحیه‌های مغزی مرتبط با کنترل عضلات مربوط به ادرار شود. این آسیب ممکن است باعث اختلال در ارسال سیگنال‌های عصبی بین مغز و مثانه شود و در نهایت باعث شود فرد بی‌اختیاری ادراری را تجربه کند.
  •  آسیب به ناحیه نخاعی: سکته مغزی می‌تواند در برخی موارد منجر به آسیب نخاعی نیز شود. این آسیب می‌تواند منجر به اختلال در عملکرد عصب‌هایی که کنترل عضلات مرتبط با ادرار را برعهده دارند شود.
  • ضعف عضلات و کنترل حرکتی: بعضی از سکته‌های مغزی ممکن است باعث ضعف عضلات و کاهش کنترل حرکتی شود. این وضعیت می‌تواند به ناتوانی در کنترل عضلات مرتبط با ادرار و بی‌اختیاری ادراری منجر شود.
  • اختلالات در مثانه: سکته مغزی ممکن است باعث تغییرات در عملکرد مثانه شود. مثانه ممکن است به طور ناقص خالی شود یا ناتوانی در کنترل دفع ادرار را تجربه کند.
  • بیماری‌های همراه: یکی دیگر از مواردی که می‌تواند باعث بی اختیاری ادرار بعد از سکته مغزی شود بیماری‌های همراه است. بیماری همراه بدان معناست که ممکن است فرد قبل از سکته مغزی با مشکلاتی مانند افتادگی مثانه در بانوان مواجه باشد که باعث می شود شدت آن بعد از سکته افزایش پیدا کند.

بیشتر بخوانیم: بی اختیاری ادرار بعد از زایمان

درمان بی اختیاری ادرار بعد از سکته مغزی

شاید زمانی که این عارضه نمایان‌گر شد بر این تصور باشیم که بهبودی برای آن وجود ندارد. این تصور اشتباه است. بعد از بروز عارضه و معاینه وضعیت فرد پزشک ممکن است روش‌های زیر را برای درمان تجویز کند:

  • تمرینات عضلانی: تمرینات عضلانی می‌تواند به تقویت عضلات مرتبط با ادرار کمک کند و کنترل ادرار را بهبود بخشد. این تمرینات می‌توانند شامل تقویت عضلات کف لگن (تمرینات کیگل)، تمرینات عضلات شکم و پشت و تمرینات موثر بر عضلات مرتبط با کنترل ادرار باشد. مهم است که این تمرینات را زیر نظر یک متخصص فیزیوتراپی انجام دهید.
  • تحریک الکتریکی عصبی: تحریک الکتریکی عصبی، به عنوان یک روش درمانی غیر دارویی، می‌تواند در بهبود کنترل ادرار کمک کند. این روش شامل استفاده از الکترودها برای تحریک عصبهای مرتبط با کنترل ادرار است. این روش معمولاً توسط متخصصین توانبخشی اعمال می‌شود.
  • داروها: برخی داروها می‌توانند در بهبود کنترل ادرار کمک کنند. متخصصان بهداشت می‌توانند داروهایی مانند داروهای ضد‌افسردگی، داروهای ضد تشنج و داروهای ضد ادراری تجویز کنند. اما همواره مهم است که داروها تحت نظر پزشک تجویز شوند تا از بروز عوارض جبران ناپذیر جلوگیری شود.
  • . تغییرات در رژیم غذایی: برخی تغییرات در رژیم غذایی می‌تواند به بهبود کنترل ادرار کمک کند. مثلاً مصرف مقدار کافی آب، جلوگیری از مصرف مشروبات الکلی و آبجو، مصرف مواد غذایی حاوی فیبر بالا و کاهش مصرف مواد محرک مثل قهوه می‌تواند مفید باشد.
  • مشاوره روانشناختی: برخی افراد ممکن است با استرس و اضطراب مرتبط با بی‌اختیاری ادراری مواجه شوند. مشاوره روانشناختی و روان درمانی می‌تواند به افراد کمک کند تا با این وضعیت روبه‌رو شوند و استرس را کاهش دهند.
01:55
truncate dir-rtl

درمان بی اختیاری ادراری

بیشتر بخوانیم: بی اختیاری ادرار در سالمندان 

زمان بهبودی بی اختیاری ادرار بعد از سکته مغزی

یکی دیگر از سوالاتی که ذهن فرد و اطرافیان شخص را بعد از بروز عارضه به خود درگیر می‌کند، زمان بهبودی است. بهتر است بدانیم زمان بهبودی پس از سکته مغزی بسیار متغیر است و ممکن است بستگی به عوامل مختلفی داشته باشد، از جمله شدت سکته مغزی، محل وسایل آسیب دیده، میزان تاثیرگذاری بر روی ناحیه مغزی و نخاعی مرتبط با کنترل ادرار و مدفوع، عوامل خطر مرتبط با خود بیمار، درمان و تحرکات فیزیکی پس از سکته مغزی و عوامل دیگری که ممکن است در هر مورد خاص تأثیر داشته باشند.

بیشتر بخوانیم: بی اختیاری ادرار شبانه

در برخی موارد، بی‌اختیاری ادرار و مدفوع پس از سکته مغزی به طور مرحله‌ای بهبود می‌یابد، ولی در موارد دیگر ممکن است به صورت مزمن باقی بماند. همچنین، بهبودی ممکن است نیاز به درمان چندگانه و ترکیبی داشته باشد، از جمله فیزیوتراپی، تمرینات عضلانی، تمرینات کنترل عصبی، تغییرات در رژیم غذایی و مصرف داروها. مهمترین نکته این است که هر فرد و هر شرایط بیماری منحصر به فرد است و زمان بهبودی ممکن است بین افراد مختلف متفاوت باشد. برای اطلاعات دقیق‌تر و برنامه درمانی مناسب، مهم است که با پزشک تیم درمانی خود مشورت کنید. آنها می‌توانند بر اساس شرایط شما و پیش بینی‌های خاص، اطلاعات دقیق‌تری درباره زمان بهبودی شما ارائه دهند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی بی اختیاری ادرار بعد از سکته مغزی پرداختیم که سوال بسیاری از افراد پس از بروز عارضه است. بهتر است برای نتیجه بخش بودن درمان و پیشگیری از بروز عوارض به بهترین متخصص در این زمینه مراجعه و درمان را آغاز کنید.

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع با پزشک